Κυριακή, 11 Νοεμβρίου 2007

Savoir Vivre on board

Αεροπορική Παιδεία

Σήμερα το αεροπλάνο είναι πια ένα μέσο μαζικής μεταφοράς προσιτό σε όλους με σχετικά μικρό κόστος μεταφοράς συγκριτικά με το παρελθόν. Μας παρέχει την μεγαλύτερη δυνατή ασφάλεια στις μεταφορές μας, αφού στατιστικά είναι πιο ασφαλές από οποιοδήποτε άλλο μέσο όπως τα τρένα τα πλοία και φυσικά από τα αυτοκίνητά μας. Η τεράστια πρόοδος της τεχνολογίας στην αεροναυπηγική, στη κατασκευή των κινητήρων αλλά και στα ηλεκτρονικά συστήματα πλοήγησης και διακυβέρνησης των αεροσκαφών είναι μερικοί από τους γνωστότερους παράγοντες που έκαναν τις αερομεταφορές γρηγορότερες, ασφαλέστερες και οικονομικότερες. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να γίνει πια το αεροπλάνο ένα λεωφορείο του αέρα και το όνομα της ευρωπαϊκής εταιρίας κατασκευής αεροσκαφών “Airbus” να γίνει στις μέρες μας ακόμα πιο επίκαιρο από ποτέ.
Στην ουσία όμως αυτό ήταν το έναυσμα για μεγάλες και ριζικές αλλαγές από την δεκαετία του '80 έως και σήμερα στο χώρο της αεροπορίας. Αλλαγές τις οποίες οι επιβάτες στην πλειοψηφία τους αγνοούν. Κανείς δεν είπε ότι
κάθε επιβάτης που θα διαλέξει το αεροπλάνο για ένα ταξίδι αναψυχής ή επαγγελματικό, θα πρέπει να διαβάσει τόμους βιβλίων και οδηγιών που διέπουν τη λειτουργία του. Όμως υπάρχουν ορισμένες διαδικασίες και οδηγίες που θα κάνουν το ταξίδι του πιο ευχάριστο , ασφαλέστερο και σε ακραίες καταστάσεις μπορεί να του σώσουν ακόμα και την ίδια του τη ζωή , αλλά και των συνεπιβατών του. Όλες αυτές οι οδηγίες ή τα “Hits & Tips” στην Αγγλική γλώσσα θα μπορούσαν να πάρουν τον ορισμό δύο λέξεων, αεροπορική παιδεία.
Όλα τα αεροπλάνα όσο σύγχρονα και αν είναι έχουν ένα τελικό χρήστη-κύριο, αυτός δεν είναι άλλος από τον άνθρωπο. Ο κυβερνήτης λοιπόν μέσα σε ένα αεροπλάνο έχει τον πρώτο και τον τελευταίο λόγο μιας και είναι υπεύθυνος για το σύνολο των επιβατών και του πληρώματός του. Ιεραρχικά πάντα ακολουθούν ο συγκυβερνήτης ο προϊστάμενος της πτήσης και τα μέλη πληρώματος θαλάμου επιβατών. Όλοι υπακούν στις διαταγές του κυβερνήτη με ένα και μοναδικό στόχο και σκοπό, την ασφαλή διεξαγωγή της πτήσης η οποία αποτελείτε από τρεις βασικές χρονικές φάσεις. Την απογείωση, την πτήση καθεαυτή και την προσγείωση. Σε αυτές λοιπόν θα αναφερθούμε αναλυτικά με συγκεκριμένα παραδείγματα από πραγματικά γεγονότα και καταστάσεις.

ΑΠΟΓΕΙΩΣΗ

Στο παράδειγμα μας θα αναφερθούμε σε ένα αεροσκάφος τύπου BOEING 737-400. Σε αυτό το αεροπλάνο θα υπάρχουν 150 επιβάτες, 5 μέλη πληρώματος θαλάμου επιβατών (ΜΠΘΕ) και 2 μέλη θαλάμου διακυβέρνησης ο κυβερνήτης (CPT) και ο συγκυβερνήτης (F/O).
Η φάση της απογείωσης είναι άκρως σημαντική και αυτό γιατί το αεροπλάνο είναι γεμάτο καύσιμα, τις περισσότερες φορές εως και το μέγιστο επιτρεπτό βάρος απογείωσης του. Η ταχύτητα απογείωσης του εν παραδείγματι αεροπλάνου είναι κατά μέσο όρο και πάντα ανάλογα τις καιρικές συνθήκες τα 280km/h. Όλοι λοιπόν μπορούμε να καταλάβουμε τι θα συμβεί αν κατά την διάρκεια της απογείωσης αναγκαστεί ο κυβερνήτης σε ματαιώση αυτής και εμείς δεν είμαστε δεμένοι. Αυτός είναι και ο λόγος που τα ΜΠΘΕ λίγο πριν την απογείωση ελέγχουν αν όλοι οι επιβάτες είναι δεμένοι.
Στην περίπτωση που γίνει ματαίωση της απογείωσης και το α/φ ακινητοποιηθεί χωρίς να φύγει εκτός διαδρόμου όλα μέχρι στιγμής είναι φυσιολογικά. Αν όμως το α/φ βγεί εκτός διαδρόμου και η δομή του έχει υποστεί αλλοιώσεις τότε θα πρέπει να γίνει άμεση εγκατάλειψη. Φανταστείτε λοιπόν τις εξόδους κινδύνου και τα παράθυρα διαφυγής να είναι μπλοκαρισμένα από τις τσάντες των αφορολογήτων ειδών, την τσάντα του laptop μας ή το φαγητό της μαμάς και το μπουκάλι με το λάδι που μας έδωσε η θεία να πάρουμε μαζί στο Λονδίνο. Το πλήρωμα είναι εκπαιδευμένο να πραγματοποιήσει μια τέτοια εγκατάλειψη μέσα σε λιγότερο από 1/2 λεπτό της ώρας. Έτσι όταν τα ΜΠΘΕ μιας πτήσης σας απαγορεύουν να υπάρχουν τσάντες και άλλα προσωπικά είδη κοντά ή δίπλα στις εξόδους, δεν σας κάνουν προσωπική επίθεση ούτε θέλουν να το παίξουν “sky marshals” (σερίφης του αέρα) απλά προσπαθούν να διασφαλίσουν κατά το μέγιστο δυνατό τρόπο, ότι αν χρειαστεί να σας βγάλουν μέσα από το αεροπλάνο θα το κάνουν όσο γίνεται πιο γρήγορα. Σε περίπτωση ατυχήματος κάθε δευτερόλεπτο μετράει.
Όταν λοιπόν φτάσουμε στη θέση μας:


  • Τοποθετούμε όλες τις αποσκευές μας στα ντουλάπια πάνω από το κάθισμά μας και δένουμε τη ζώνη μας.


  • Ψάχνουμε να δούμε που είναι η πλησιέστερη έξοδος κινδύνου και παρακολουθούμε προσεκτικά την επίδειξη των σωστικών μέσων.


  • Κλείνουμε i-pod, τηλέφωνα κ.α., βγάζουμε τα ακουστικά από τα αυτιά μας και αυτό για τον μόνο λόγο να ακούμε τις αναγγελίες που θα κάνει το πλήρωμα.


  • Δεν λύνουμε τη ζώνη μας και δεν σηκωνόμαστε μέχρι να σβήσει η φωτεινή επιγραφή προσδεθείτε.
Διάλογοι όπως “εγώ ξέρω, ταξιδεύω πιο πολύ από σένα, ξέρεις πόσες ώρες έχω γράψει εγώ” είναι άνευ σημασίας, κάθε ταξίδι σας είναι διαφορετικό κάτω από άλλες καιρικές συνθήκες και άλλους εξωγενείς παράγοντες και στο κάτω κάτω σας θυμίζω το ρητό “επανάληψη μήτηρ πάσης μαθήσεως”.

ΕΝ ΠΤΗΣΗ
Η απογείωση τελείωσε, το αεροπλάνο έφτασε στο τελικό ύψος πτήσης και τα προσδεθείτε είναι σβηστά, τώρα μπαίνουμε στη δεύτερη χρονική φάση του ταξιδιού μας, την πτήση καθεαυτού. Είναι η στιγμή που μπορούμε να πάμε τουαλέτα να σηκωθούμε από το κάθισμα μας αν το έχουμε ανάγκη ή ότι άλλο. Αφού επιστρέψουμε στη θέση μας δένουμε και πάλι την ζώνη μας πάντα εφόσον καθόμαστε. Μην ξεχνάτε το κάθισμα σας έχει όλα όσα μπορούν να σας σώσουν τη ζωή, ζώνη και οξυγόνο. Στα αεροπλάνα τύπου jet όπως σε ένα BOEING 737-400 το ύψος πτήσης μπορεί να φτάσει και τα 37.000 πόδια ενώ στο 737-800 το μέγιστο ύψος πτήσης μπορεί να φτάσει μέχρι και τα 41.000 πόδια.
Τα ποτά που προσφέρονται κατά τη διάρκεια του service στις περισσότερες εταιρίες είναι δωρεάν, αυτό δεν θα πει ότι θα πίνουμε μέχρι να βγάλουμε τα λεφτά του εισιτηρίου. Πρώτον θα γίνουμε ρεζίλι και δεύτερον μην ξεχνάτε ότι το οινόπνευμα μειώνει δραστικά τα αντανακλαστικά και τον φυσικό χρόνο αντίδρασης του ανθρώπου σε κατάσταση ανάγκης. Αντίθετα η κατανάλωση άφθονου νερού βοηθά κατά πολύ τον ανθρώπινο οργανισμό μέσα στο αεροπλάνο.


  • Σηκώνομαι μόνο όταν η επιγραφή προσδεθείτε είναι σβηστή


  • Έχω την ζώνη μου δεμένη εφόσον κάθομαι


  • Όχι στη μεγάλη κατανάλωση οινοπνευματωδών ποτών


  • Ναι στην άφθονη κατανάλωση νερού

ΣΕΒΑΣΜΟΣ ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΣΥΝΕΠΙΒΑΤΗ ΜΑΣ

Όσοι έχουν ταξιδέψει σε μεσαίους ή μακρινούς προορισμούς σίγουρα θα τους έχει προσφερθεί κάποιο σνακ ή κανονικό γεύμα. Οι σωστοί τρόποι αλλά και το απαιτούμενο σε αυτή την περίπτωση είναι να έχουμε κατά τη διάρκεια του φαγητού την πλάτη του καθίσματος μας σε όρθια θέση.
Αν έχετε σκοπό να βγάλετε τα παπούτσια σας για να νιώσετε καλύτερα φροντίστε με το γεγονός αυτό να μην νιώσουν χειρότερα οι συνεπιβάτες σας. Πάντα ένα μπάνιο πριν από μια πτήση ανεξάρτητα με το πόσο μικρή ή μεγάλη είναι παίζει τον καθοριστικό ρόλο. Το αεροπλάνο είναι ένας κλειστός και σχετικά μικρός χώρος, φροντίστε λοιπόν τα δέοντα, μην γίνετε εσείς το σχόλιο της πτήσης και μην χαλάσετε την διάθεση σας ή των άλλων.
Σε αυτό ακριβώς το σημείο θεωρώ σωστό να σας παραθέσω το Savoir Vivre μέσα στο αεροπλάνο έτσι ακριβώς όπως το περιγράφει ο ειδικός στο είδος του, Χρήστος Κ. Ζαμπούνης στο βιβλίο του με τον ομώνυμο τίτλο “Savoir Vivre”.

Το κείμενο που ακολουθεί είναι αυτούσιο από το βιβλίο που αναφέρω παραπάνω.


  • Προσοχή! Σύμφωνα με τα νέα μέτρα ασφαλείας, η επίδειξη ταυτότητας στο check in είναι απαραίτητη ακόμη και για τα αεροπορικά ταξίδια εσωτερικού.


  • Θα το ακούμε όλο και πιο συχνά: “Λόγο της αυξημένης κινήσεως πάνω στον εναέριο χώρο του αεροδρομίου Χ η πτήση Ψ θα καθυστερήσει τρεις ώρες”. Δεν ωφελούν σε τίποτα οι διαμαρτυρίες και οι παραστάσεις στους εκπροσώπους των αεροπορικών εταιριών. Η μόνη ενδεδειγμένη στάση είναι η υπομονή.


  • Είναι αγενές να επιμένουμε να μιλάμε στο κινητό μέσα στο αεροπλάνο και να αντιμιλούμε στο προσωπικό που μας κάνει παρατήρηση. Η σωστή αντίδραση είναι “Συγγνώμη , θα το κλείσω”.


  • Εάν “πέσουμε” σε λαλίστατο γείτονα, ο οποίος θέλει να μας αναλύσει τη ζωή του, ευγενικά εξηγούμε ότι θα χαιρόμασταν πολύ να συζητήσουμε μαζί του, αλλά είτε είμεθα κουρασμένοι είτε έχουμε να μελετήσουμε κάτι έγγραφα κατά τη διάρκεια της πτήσεως.


  • Εάν η φλυαρία του είναι ακατάσχετη, έχουμε δικαίωμα να αλλάξουμε θέση. Το ίδιο συμβαίνει και στην περίπτωση της σεξουαλικής παρενοχλήσεως. Εάν δεν μπορούμε να τα βγάλουμε πέρα μόνοι μας, ζητούμε βοήθεια από τις αεροσυνοδούς.


  • Καθόμαστε στη θέση που είναι αναγραμμένη στο απόκομμα της κάρτας επιβιβάσεως. Εάν θέλουμε να καθίσουμε σε έναν γνωστό μας σε άλλη θέση, αιτούμεθα και δεν απαιτούμε την αλλαγή από αυτόν που κάθεται εκεί. Δεν είναι υποχρέωση του να αποδεχθεί το αίτημά μας και κάθε βίαιη αντίδραση μας θα είναι λανθασμένη.


  • Δεν ανεβάζουμε στο αεροπλάνο αποσκευές πέραν του επιτρεπτού ορίου κιλών. Επίσης, όταν τις τοποθετούμε στις μπαγκαζιέρες, προσέχουμε να μην πέσουν και τραυματίσουν τους συνταξιδιώτες μας. Βοηθούμε όσους δεν μπορούν να τις τοποθετήσουν μόνοι τους. Για λόγους ασφαλείας, αποφεύγουμε να τις τοποθετούμε κάτω από το πόδια μας.


  • Οι αεροσυνοδοί δεν είναι υπηρέτες μας. Δεν τις καλούμε για “ψύλλου πήδημα” ούτε διαμαρτυρόμεθα σ' αυτές εαν το φαγητό είναι μέτριο ή η προσγείωση μας καθυστερεί.


  • Λόγω της στενότητας του χώρου δεν μετακινούμεθα κάθε λίγο και λιγάκι. Εάν χρειαστεί να πάμε στην τουαλέτα , ζητούμε συγνώμη από τον διπλανό μας προσέχοντας να μην τον πατήσουμε. Εάν κοιμάται, δεν τον ξυπνούμε. Προσπαθούμε να περάσουμε από πάνω του όσο πιο προσεκτικά και αθόρυβα γίνεται. Εάν τον ξυπνήσουμε, ζητούμε συγνώμη και εξηγούμε γιατί το κάναμε.


  • Όταν θέλουμε να γείρουμε πίσω την πλάτη του καθίσματος, μπορούμε ευγενικά, πριν πατήσουμε το ειδικό κουμπί, να γύρισουμε και να χαμογελάσουμε στον επιβάτη που κάθετε πίσω μας, εν είδει προειδοποιήσεως, ή να του πούμε:”Συγνώμη, θα κατεβάσω τη θέση¨. Θα ήταν άτοπο να αρνηθεί , αφού έχει και αυτός το ίδιο προνόμιο.


  • Τι γίνεται με τα χέρια; Εάν οι γείτονές μας έχουν καταλάβει με τους αγκώνες τους τα δύο μπράτσα, περιμένουμε να σηκώσουν τα χέρια τους ή να σηκωθούν οι ίδιοι για να ακουμπήσουμε τους δικούς μας.


  • Εάν ανοίξουμε συζήτηση, αποφεύγουμε να συζητήσουμε για αεροπορικές καταστροφές ή θέματα ιδιωτικής φύσεως.


  • Πολλοί άνθρωποι φοβούνται το αεροπλάνο. Καθήκον μας είναι, εφ' όσον μας το εμπιστευθούν, να τους εμψυχώσουμε τόσο πριν όσο και κατά τη διάρκεια της πτήσεως.


  • Τα μακρινά ταξίδια απαιτούν μια σχετική προετοιμασία. Φροντίζουμε να φορούμε άνετα ρούχα και να έχουμε μαζί μας ένα νεσεσέρ με είδη τουαλέτας. Η ακινησία, η αφυδάτωση και η ατμοσφαιρική πίεση μπορεί να δημιουργούν προβλήματα στον οργανισμό μας. Γι' αυτό πρέπει να κινούμεθα όσο μπορούμε, να πίνουμε νερό και να αποφεύγουμε το αλκοόλ. Μπορούμε να φορέσουμε τις ειδικές κάλτσες από νάιλον ή λίκρα, που επιταχύνουν την κυκλοφορία του αίματος και προλαβαίνουν τη θρόμβωση.
Αφού λοιπόν αναλύσαμε και με την βοήθεια του ειδικού τους καλούς τρόπους και την αεροπορική παιδεία πριν αλλά και κατά τη διάρκεια της πτήσης, ήρθε η ώρα να ασχοληθούμε και με την τρίτη χρονική φάση του ταξιδιού μας με το αεροπλάνο, την προσγείωση.
ΠΡΟΣΓΕΙΩΣΗ

Τα προσδεθείτε είναι αναμμένα και οι αναγγελίες καθόδου έχουν ήδη ξεκινήσει. Αν δεν είμαστε στη θέση μας πρέπει να επιστρέψουμε αμέσως, να βάλουμε τη ζώνη μας, να βάλουμε τα παπούτσια μας αν δεν τα φοράμε και να φέρουμε το κάθισμα μας ξανά στην όρθια θέση. Τέλος να κλείσουμε το ατομικό μας τραπεζάκι. Επίσης ότι κάναμε στην απογείωση ισχύει και εδώ, δηλαδή i-pod, κινητά, ακουστικά κ.α. δεν πρέπει να μας αποσπούν την προσοχή από τις αναγγελίες .
Όταν το αεροπλάνο προσγειωθεί αυτό δεν σημαίνει ότι φτάσαμε οπότε και λύνουμε τη ζώνη μας, σηκωνόμαστε, ανοίγουμε ντουλάπια κτλ. Όσο τα προσδεθείτε είναι αναμμένα πρέπει να παραμένουμε στο κάθισμά μας. Συνήθως μετά την προσγείωση του α/φ υπάρχει και ο χρόνος τροχοδρόμησης του μέχρι να φτάσει στο τελικό χώρο στάθμευσης. Είναι κρίμα και άτοπο να ταξιδέψουμε με ασφάλεια για 10 ώρες και να χτυπήσουμε στο τέλος μόνο και μόνο για την ιδέα ότι θα κερδίσουμε 5 λεπτά παραπάνω, γιατί στην ουσία δεν κερδίζουμε τίποτα. Αν δεν αποβιβαστούν πρώτα οι επιβάτες που κάθονται στις σειρές που είναι πιο μπροστά από εμάς είναι αγένεια και μάλλον παράλογο θα έλεγα να προσπαθήσουμε να τους περάσουμε από πάνω για να βγούμε. Το γνωστό σύνδρομο του επιβάτη, μόλις σβήσουν τα προσδεθείτε μετά την προσγείωση το 90% του επιβατικού κοινού είναι όρθιο περιμένοντας πάνω από 10 λεπτά κατά μέσο όρο μέχρι να έρθει η σειρά του να αποβιβαστεί!!!


  • Όταν ανάβουν τα προσδεθείτε κατά την κάθοδο του αεροπλάνου επιστρέφουμε άμεσα στη θέση μας και δένουμε τη ζώνη μας.


  • Ακούμε προσεκτικά τις αναγγελίες προσγείωσης και δεν ακούμε i-pod, discman, κτλ


  • Η πτήση τελειώνει όταν σβήσουν οι κινητήρες του αεροσκάφους και η φωτεινή επιγραφή προσδεθείτε και όχι μόλις ακουμπήσει στο έδαφος.


  • Είναι αγένεια να προσπερνάμε πατώντας τους μπροστινούς μας μόνο και μόνο για να βγούμε πρώτοι γιατί βιαζόμαστε ή οτιδήποτε άλλο, με αυτό το σκεπτικό όλοι κάπου έχουν να πάνε και όλους κάποιος τους περιμένει. Προσθέστε στο χρόνο της πτήσης σας και την αναμονή μέχρι την αποβίβασή σας από το αεροπλάνο.

Μπορεί να σας φαίνονται όλα αυτά υπερβολές. Δεν είναι όμως!!!
Μπορεί να τα θεωρείτε too much!! Δεν είναι όμως!!!
Αν τα ξέρετε, αν δεν σας κάνουν καμία εντύπωση, αν δεν έχετε καμία απορία και καμία ένσταση, τότε έχετε ήδη αεροπορική παιδεία.

Ευχαριστώ για το χρόνο που διαθέσατε για να διαβάσετε αυτές τις γραμμές.



Creative Commons License
Το κείμενο, Savoir Vivre on board από το http://sine-mora.blogspot.com/ 




Ετικέτες , , , , , , ,

1 σχόλια:

Ο χρήστης Blogger Vicky είπε...

παντως θα πρεπει να πουμε για τον κ. ζαμπουνη οτι ειναι αψογος σαν επιβατης. τον ειχα συναντησει αρκετες φορες, και ο ιδιος ακολουθουσε κατα γραμμα τα οσο παραθετεις εδω παυλο. πραγματικα ειχα εντυπωσιαστει απο την ευγενεια και το χαμογελο του.

15 Νοεμβρίου 2007 - 7:56 π.μ.

 

Δημοσίευση σχολίου

Εγγραφή σε Σχόλια ανάρτησης [Atom]

<< Αρχική σελίδα